Fietsoppastips: Veilig combineren van kinderopvang en fietsen

Na het artikel “Zorg goed voor je fietsen. Ze hebben ook liefde nodig!”, hebben we veel positieve feedback van jullie, onze geliefde lezers, ontvangen en verzoeken om meer. Daarom kun je je fietsen gemakkelijk grondig onderhouden.

Bewaar het

Ik raad iedereen aan om de fiets(en) binnenshuis te bewaren. Het is de beste manier om ze in goede staat te houden en eruit te laten zien als nieuw. En het vereist niet veel ruimte of benodigdheden. Het enige vereiste item is een fietsophangsysteem. Deze hebben de vorm van vraagtekens en zijn bekleed met vinyl om krassen op het wiel te voorkomen wanneer je de fiets aan de haak hangt.

Installeer de haak in een muurplaat, balk of draagbalk; overal waar de fiets verticaal kan hangen is prima. Ik heb fietsen opgeslagen gezien in trappenhuizen, badkamers, slaapkamers – overal waar je dode ruimte kunt vinden is goed. Het is ook mogelijk om twee haken te gebruiken en de fiets horizontaal op te hangen, één wiel aan elke haak.

Het is niet de ophanging die de fiets beschermt. Het houdt de fiets uit de weg. Je zou kunnen denken dat het oké is om het op een veranda of terras te laten staan, zolang het maar een dak heeft. Maak die fout niet. Vocht in de lucht corrodeert de metalen onderdelen van de fiets. Met name corrosief zijn gebieden dichtbij de oceaan waar het zout in de lucht snel onderdelen zal corroderen. Je kunt deze gevaren voorkomen door de fiets eenvoudig binnenshuis op te slaan. Als je het idee van fietsophangsystemen aan je muren of balken niet prettig vindt, overweeg dan een fietsenrek of displaystandaard, die je lokale fietsenwinkel op voorraad kan hebben of voor je kan bestellen. Deze bieden handige opslag terwijl de fiets wordt getoond als een kunstwerk.

Wees er zuinig op

Fietsen zijn robuust, maar je vergroot de kans op problemen en snelle slijtage aanzienlijk als je ze mishandelt. Het is veel beter en je zult meer plezier hebben tijdens het rijden als je leert slim te rijden om de fiets te beschermen. De belangrijkste vaardigheid is om constant de weg of het pad voor je te scannen en te proberen de dingen te vermijden die een fiets kunnen beschadigen, zoals kuilen, sporen, wortels, stenen, glas, olievlekken, enz.

Sommige van deze dingen kunnen niet worden vermeden. En als je offroad rijdt, moet je constant over obstakels rijden. Maar er zijn manieren om het te doen en toch de fiets te beschermen. Leer om op te staan ​​uit het zadel en buig je armen en benen op dezelfde manier als een jockey op een racepaard zit. Doe dit elke keer dat je objecten ziet waar je niet omheen kunt rijden, dit beschermt het frame, de voorvork, de wielen en de onderdelen.

Als je graag op een mountainbike springt, leer het dan professioneel te doen. Goede springers landen zelden hard. Ze werken aan hun techniek zodat ze zacht landen; je hoort de impact nauwelijks. Hetzelfde geldt voor het rijden op één wiel of het springen over boomstammen en dergelijke. Hoe lichter je techniek, hoe groter de kans dat je fiets geen stoot kan weerstaan. Het bespaart je geld aan vervangende onderdelen, vermindert het risico op letsel aanzienlijk en houdt je fiets soepel in beweging.

Inspecteer het

Alle machines verslijten, en een fiets is niet anders. Verwacht veranderingen aan je uitrusting als je veel rijdt en voorkom problemen door wekelijks of maandelijks inspecties uit te voeren (afhankelijk van hoeveel je rijdt).

Bekijk de remblokken goed om te zien of ze versleten zijn (de meeste hebben groeven; vervang de remblokken als de groeven verdwijnen). Wanneer de blokken krimpen door gebruik, verlies je niet alleen remkracht, maar het vergroot ook de kans dat de blokken in de spaken zullen komen of de band raken en deze laten klappen.

Bedien de rem- en schakelhendels en kijk zorgvuldig naar alle vier de kabels, zowel bij de hendels als bij de derailleurs en remmen. Inspecteer ook langs het frame. Als je tekenen van rafelen of roest opmerkt, of zelfs als je scheuren ziet in de delen van de kabelomhulling, laat de kabel en omhulling dan vervangen door een winkel. Dat is veel beter dan stranden op kilometers van huis zonder remmen of een fiets die vastzit in een super moeilijk te trappen versnelling.

Controleer of de belangrijkste onderdelen strak zitten door een sleutel op elke grote bout te plaatsen en er lichtjes op te drukken om te zien of deze los zit. Controleer de bouten van het zadel en de zadelpen; de snelspanners van het wiel; de stuurpen en stuur bouten; de rem- en schakelhendel bouten; beweeg aan de spaken om te voelen of er losse spaken zijn; draai de schroeven van de klikpedalen aan; en vergeet de bouten van accessoires niet, die kunnen ook loskomen.

3 comments

Post a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *